Charakteristika školního vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program Škola pro každého vychází v souladu s RVP ZV a z poznatků, že naše škola je určena pro všechny žáky, jejichž rodiče se rozhodnou svěřit nám své dítě. Jsme schopni integrovat a věnovat se i dětem s menšími výukovými obtížemi.
V naší škole proto:
- Vedeme žáky k aktivnímu zapojování do činností, k pozitivnímu přístupu k výuce a vzdělávání, abychom dál rozvíjeli jeho zájem o studium i v dalších ročnících (II. stupeň ZŠ) a v dalším životě.
- Snažíme se připravit žáka do života jako jedinečnou osobnost, která je na vyspělé kulturní úrovni, schopná se orientovat v životě aktivně, samostatně, tvořivě.
- Přistupujeme k výchově a vzdělávání žáka tak, abychom vychovali člověka schopného řešit situace běžného života, problémy, ke kterým přistupuje uvědoměle a aktivně, ke kterým je schopen zaujmout určitý postoj, má touhu se dál podílet i sám na dalším sebevzdělávání, získávání dalších vědomostí, dovedností a návyků a chápat všeobecné souvislosti - ve společnosti, přírodě, zdraví a kultuře.Tím se pak stával platným a užitečným nejen sobě, ale i společnosti a stal se její nedílnou součástí.
- Rozvíjíme spolupráci s rodiči, ale i s širokou veřejností svojí otevřeností, diplomacií, vstřícností a taktem.
- Víme, že kvalitu vzdělávání neurčuje množství poznatků, ale jejich propojování a smysluplnost a použitelnost pro život.
Základní vzdělávání:
- navazuje na předškolní vzdělávání a na výchovu v rodině
- usnadňuje svým pojetím přechod žáků z předškolního vzdělávání a rodinné péče do povinného, pravidelného a systematického vzdělávání
- je založeno na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka
- vyžaduje podnětné a tvůrčí školní prostředí, které stimuluje nejschopnější žáky, povzbuzuje méně nadané, chrání a podporuje žáky nejslabší a zajišťuje, aby se každé dítě prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám optimálně vyvíjelo v souladu s vlastními předpoklady pro vzdělávání
- připravuje odpovídající podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Vzdělávání žáků se zdravotním postižením
K těmto postižením patří postižení tělesné, zrakové, sluchové, mentální, artismus, vady řeči a vývojové poruchy učení a chování.
V naší škole se nejčastěji vyskytují poruchy čtení a psaní, neobratná grafomotorika a někdy též výchovné problémy žáků. Při těžších poruchách je žák integrován. Je vytvořen individuální vzdělávací plán, podle kterého se se žákem bude pracovat a který obsahuje závěry a doporučení z vyšetření, konkrétní způsoby reedukace, pomůcky, které se budou při nápravě používat, způsob hodnocení, jméno odpovědného pedagoga. Ten žákům věnuje individuální péči při výuce, ale dle potřeby je vyhraněná doba před nebo po vyučování. Rovněž nás několikrát do roka navštěvuje speciální pedagog, který kontroluje úroveň vývoje a doporučuje další postupy.
Vzdělávání žáků se zdravotním znevýhodněním
Do této skupiny zahrnujeme žáky se zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování.
Zde se nejčastěji vyskytují dlouhodobá onemocnění. O tyto žáky pečujeme tak, že konzultujeme s rodiči probranou látku, zasíláme týdenní plány probíraného učiva a v těžších případech integrujeme a stanovujeme rovněž individuální vzdělávací plán.
Podmínky vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním
Při vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním je třeba žákům vytvářet podmínky pro jejich úspěšné vzdělávání a uspokojování jejich speciálních vzdělávacích potřeb. Při výuce kombinujeme speciálně pedagogické postupy a alternativní metody s metodami používanými u běžné populace:
- respektujeme individualitu a potřeby žák
- umožňujeme využívat podpůrná opatření při vzdělávání žáků
- uplatňujeme princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizacičinností, při stanovování obsahu, forem i metod výuky
- zohledňujeme druh, stupeň a míru postižení nebo znevýhodnění při hodnocení výsledků vzdělávání
- spolupracujeme s rodiči nebo zákonnými zástupci žáka, školskými poradenskými zařízeními a odbornými pracovníky školního poradenského pracoviště
- vyhledáváme oblast, ve které jsou žáci nadanější a tu u nich podporujeme
- umožňujeme vyšší časovou dotaci v českém jazyce a matematice
Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Do této skupiny zahrnujeme žáky, kteří pocházejí z prostředí sociální nebo kulturně a jazykově odlišného prostředí.
Věnujeme především pozornost:
- osvojení českého jazyka
- seznámení s českým prostředím, jeho kulturními zvyklostmi a tradicemi
- seznámení s historií, kulturou a tradicemi příslušné národnostní menšiny
Podmínky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Škola využívá různé způsoby organizace výuky, plánuje výuku tak, aby vycházela ze zájmů, zkušeností a potřeb žáků různých kultur, etnik a sociálního prostředí:
- individuální nebo skupinovou péči
- pomoc asistenta pedagoga
- menší počet žáků ve třídě
- odpovídající metody a formy práce
- specifické učebnice a materiály
- pravidelnou komunikaci a zpětnou vazbu
- spolupráci s psychologem, speciálním pedagogem – etopedem, sociálním pracovníkem případně dalšími odborníky.
Vzdělávání žáků mimořádně nadaných
Ve škole se snažíme včas odhalit odchylky od běžného standardu žáků. Stejná pozornost je věnována jak vyhledávání žáků s vývojovou poruchou učení nebo chování, tak i vyhledávání mimořádně nadaných žáků. Především u mladších žáků je náročné jednoznačně stanovit, zda se jedná o mimořádné nadání, nebo o nerovnoměrný (zrychlený) vývoj, který se postupně může vyrovnávat s věkovou normou a ve výsledku se může pohybovat v pásmu lepšího průměru.
Mimořádně nadaní žáci mají své specifické vzdělávací potřeby a je jim zajištěna specifická péče a pomoc ze strany školy i rodiny, především při stimulaci a vytváření vhodných podmínek.
Při vzdělávání mimořádně nadaných žáků:
- výuka probíhá podle individuálních vzdělávacích plánů
- žákům jsou zadávány specifické úkoly
- jsou zapojováni do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů
- plní některé úkoly s vyšším ročníkem
- mají možnost volby při výběru metod práce